اروند دروازه ورود تجارت به منطقه مدیترانه
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نقش كلیدی و موثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برنامه ریزی های كلان اقتصادی كشور به ویژه ایجاد اشتغال،‌ جذب حداكثری سرمایه گذاری خارجی، توسعه صادرات و انتقال دانش؛ لزوم توجه به این مناطق را بیشتر می كند.

این مناطق در كشورهای مختلف برای تسهیل پیوند میان اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی مورد بهره برداری قرار می گیرند و دولت ها برای بهره گیری از این امكان، زیرساخت های لازم را در این مناطق ایجاد كرده و تسهیلات متعددی را برای فعالان این مناطق، اختصاص می دهند.

در مفاهیم جدید، مناطق آزاد كاركردی چند منظوره با هدف توسعه فراگیر و پایدار منطقه ای دارند و در حوزه های مختلف صنعتی، تجاری، گردشگری، خدمات رفاهی و بندری فعالیت می كنند.

مناطق آزاد هر كدام، پتانسیل‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند، اما منطقه آزاد اروند دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است و در كنار آبهای آزاد قرار دارد و به عنوان كریدور بین‌المللی و محل عبور كالاهای مختلف به شمار می رود.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت 172 كیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و كارون واقع شده و برخورداری این منطقه از ظرفیتی همچون حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی بر اهمیت آن افزوده است.

اتصال راه آهن سراسری تا مرز شلمچه و اتصال 31 كیلومتر دیگر، به راه آهن بصره و قرار گرفتن اروند در این قسمت كشور و نیز برخورداری این منطقه از چنین شاهراه حیاتی كه به جاده، راه آهن و دو بندر و فرودگاه مجهز است، اهمیت این منطقه را بیشتر آشكار می كند.

كارشناسان اقتصادی معتقدند؛ با توجه به موقعیت مطلوب منطقه اروند در زمینه صادرات به كشور عراق، افزایش امكانات و زیرساخت های آن در افزایش حجم صادرات این منطقه موثر است.

'بهروز حسینی فر' سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند به تازگی در گفت و گو با نشریه اروند گفت كه این منطقه از پتانسیل های بالایی برای جذب سرمایه گذاران برخوردار است و تسهیل در قوانین داخلی در جذب سرمایه گذاران تاثیر به سزایی خواهد داشت.

به گفته ی وی، تمركز 2500 واحد صنعتی در خوزستان با گردش مالی 60 میلیارد دلار در سال ، تولید 17 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 4 میلیون تن سیمان، 8 میلیون تن فولاد و 12 هزار مگاوات برق، 1700 هزار تن گندم، 12 میلیون تن محصولات كشاورزی، تولید 8 هزار تن شكر قدرت و قوت ویژه‌ای به اروند می دهد.

حسینی فر افزود: سال ‌گذشته از این منطقه 592 میلیون دلار صادرات صورت گرفت كه از نظر وزنی 37 درصد نسبت به سال‌ گذشته افزایش و از نظر ارزشی 7 درصد رشد كرده است. واردات این منطقه نیز در این مدت نسبت به سال 1389 ، 27 درصد كاهش داشت.

'منوچهر سید جلالی 'معاون سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با نشریه اروند، میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت این منطقه در سال 1390 را مطلوب ارزیابی كرد و افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت منطقه آزاد اروند در سال 1390 ، 733 هزار و 492 میلیون ریال بود كه در این راستا، 39 مجوز سرمایه گذاری صادر و 212 بسته سرمایه گذاری نیز آماده شد.

بنابراین؛ منطقه آزاد اروند به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود دارای پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری صنعتی است و دسترسی به راه های اصلی زمینی ،هوایی، دریایی و همجواری با كشورهایی نظیر عراق و كویت و دیگر كشورهای دارای بازار مناسب و منابع طبیعی فراوان این منطقه را برای سرمایه گذاری صنعتی مهیا كرده است.

در نتیجه؛ اجرای ساختارهای مناسب زیربنایی و برنامه ریزی های بلندمدت در این منطقه، می تواند توان بالقوه این منطقه را به بالفعل تبدیل كند؛ به طوریكه می توان در بخش صنعت و گردشگری به دلیل وجود ظرفیت های مطلوب بهتر ظاهر شد .

اقتصام** 1070**1561





:: برچسب‌ها: نشان ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: